Наразі спостерігається стискання ринку України. Причиною тому є те що люди виїхали, а ті хто лишився стали витрачати менше. В цих умовах залишається єдиний шлях розвитку – йти на експорт, тому що тільки він може прийняти весь обсяг продукції, який здатен виробляти бізнес, і навіть більше.
Саме тут варто привітати ті бізнеси, яким вдалося вийти на іноземні ринки і почати нарощувати власні експортні обсяги. І тут є за що вітати – власники цих бізнесів не пожаліли ресурсів, часу і терпіння, щоби планомірно і терпляче зробити всі необхідні кроки і досягти цієї мети. Варто визнати, що роботи було зроблено багато – від вивчення ринків і смаків покупців до прорахунку експортної фінмоделі.
Візьмемо за приклад такий бізнес. Ось він вже проторив доріжку на експортний ринок, почав впевнено відвантажувати. І вже на якомусь етапі починають з’являтись нові можливості – домовленості з існуючими покупцями про більші обсяги, або розмови про контракти з новими покупцями.
І тут перед бізнесом постає питання – чи здатний він забезпечити нові продажі своїми обсягами виробництва:
- чи вистачає поточних можливостей постачальників сировини?
- чи вистачає існуючого персоналу?
- чи вистачає існуючого обладнання?
Поговоримо про питання що стосується обладнання. Дуже часто воно пов’язане з необхідністю витратити значні кошти. І виймати їх з оборотних коштів, може бути дуже болючим для поточної роботи бізнесу, а особливо для тільки но розпочатого експорту. Ось саме тут може бути корисним правило – інвестиції треба робити за рахунок окремих «інвестиційних» коштів: це може бути нові вливання від власника, додатковий кредит або грант. З за теорією розумного інвестування «своїх» вливань має бути не вище такого рівня, на якому банки, донори та інші інвестори побачили би і заспокоїлись, що ви ТЕЖ голосуєте за цей проект своїми коштами, а не тільки вони.
Зараз не станемо детально говорити про залучення інвестицій та кредитів – це окремі інструменти, які для більшості бізнесу вже давно знайомі. Тому зараз поговоримо про грант, як менш відомий інструмент для фінансування бізнесу.
Навколо бізнес-грантів є доволі багато нерозуміння: Що це таке? Для чого вони існують? Що бізнес має «віддати» за грант? Давайте розбиратись.
Бізнес-грант – це гроші:
1. Які донор дає бізнесу, і які бізнес має витратити на власний розвиток.
2. Які не треба повертати донору напряму.
3. Використавши які бізнес має виконати вимоги донора.
Тут варто уточнити деякі речі.
Що є «розвитком»?
Розвиток – це коли прибуток бізнесу виходить на інший системний рівень. Це може статися внаслідок збільшення обсягів або внаслідок досягнення економії операційних витрат. Тобто ви витрачаєте грант на щось, що виводить ваш бізнес на інший рівень.
Що означає «не треба повертати» і що стоїть за «вимогами донора»?
Грантодавець не дає кошти просто так. Так – він не вимагає повернення гранту як кредиту. Але у кожного донора є свої цілі, які він хоче досягти за допомогою тих бізнесів, яким дає кошти на розвиток. У різних різні цілі: підвищити рівень добробуту людей у місцевості бізнесу, зменшити рівень викиду СО2 на виробництві, створити додаткові робочі місця.
Тепер перейдемо до предметного запитання: Яка постійно діюча грантова можливість існує в Україні, аби бізнес зміг в строк 3-4 місяці спланувати і отримати грант на розширення або оновлення парку свого виробничого обладнання?
Такою можливістю для бізнесу може стати грант від Мінекономіки «На переробне підприємство».
Ключові деталі гранту:
1) мета: допомогти купити обладнання. Під «обладнанням» маються на увазі верстати, лінії, станки – тобто там, за допомогою чого відбувається фізична або хімічна трансформація сировини
2) грант покриває 50% від вартості обладнання (80% бізнесу на прифронтових територіях)
3) сума гранту до 8 млн грн.
У цього гранту є дві основні вимоги:
Перша – додаткові робочі місця.
Відповідно до суми гранту бізнес має створити від 5 до 25 робочих місць, додатково до вже існуючих.
Друга – податки.
Через 3 роки, з дня отримання гранту, сума всіх сплачених бізнесом податків має, як мінімум, дорівнювати сумі отриманого гранту.
Чи варто брати цей грант?
Щоби це зрозуміти, бізнес має знайти для себе відповіді на такі запитання:
1) Який додатковий прибуток у мене виникне з урахуванням створених додаткових робочих місць? Якщо його не буде, то чи буде це справді «розвитком» мого бізнесу?
2) Яку приблизну річну суму податків та зборів я вже сплачую? Чи не станеться так, що не взявши грант я буду моїми існуючими податками «просто так» його повертати?
3) Чи планую я після цього кроку подальший розвиток свого бізнесу? Якщо так, то як на мою здатність залучати кошти далі (інвестиції, кредити) вплине певне вибілювання і причісування мого бізнесу внаслідок можливого отримання цього гранту?
Якщо Вам цікаво дізнатись про цю можливість більше – можете зв’язатись з нами і обговорити питання, які у Вас з’явились.
Андрій Якшин
Керівник відділу залучення грантів
+380503427812
www.groshi.center